Ewaluacja szkoleń
Utworzony: 04/10/2007 , ostatnio modyfikowany: 14/03/2016
- Poznanie warunków i metod oceny efektywności szkoleń
- Indywidualna ocena możliwości oceny efektywności w organizacji
- Nabycie umiejętności doboru narzędzi do potrzeb oceny efektywności szkoleń
Szkolenie trwa 2 dni, 12 godzin zegarowych. Trening umiejętności odbywa się na dwóch poziomach:
- poziom uniwersalny - dotyczy o gólnej wiedzy określania celów oceny oraz sposobów oceny efektywności
- poziom indywidualny - kazdy uczestnik, specyficznie do swojej organizacji nabywa umiejetności tworzenia zakresu systemu oceny i posługiwania się nim.
W czasie szkolenia
- uczestnicy pracują na przykładowej dokumentacji pochodzącej z oceny efektywności szkoleń,
- mają możliwość wymiany doświadczeń i dzielenia się swoją wiedzą
- tworzą narzędzia do oceny efektywności szkoleń
- otrzymują zaktualizowaną wiedzę dotyczącą standardów badania efektywności szkoleń
- otrzymują materiał zawierający treści przekazywane na szkoleniu
- otrzymują najnowsze publikacje w języku polskim na temat oceny efektywności szkoleń
1. Znaczenie efektywności szkoleń - kiedy badanie efektywności ma sens?
- Kto organizuje szkolenia w firmie, kto je zleca?
- Szkolenie w twojej organizacji - koszt czy inwestycja? Konsekwencje podejścia.
2. Zaangażowanie organizacji w szkolenia a ich efektywność - jak organizacja wpływa na badanie efektywności?
- Od czego zależy stopień zaangażowania organizacji w szkolenia?
- Poziomy uczenia się: indywidualny, zespołowy i organizacyjny - różnice, zasady, metody
- Badanie efektywności uczenia się na trzech poziomach
- „Kwintet szkoleniowy" - model pełnego zaangażowania się organizacji w budowanie efektywności szkoleń
- Jak wygląda zaangażowanie organizacji w proces szkoleniowy
- Przepływ informacji w „kwintecie szkoleniowym"
3. Monitorowanie efektywności szkolenia
Zakres monitorowania efektywności szkoleń zależy od tego jak organizacja jest zaangażowana w proces szkoleniowy. Jakkolwiek rozbudujemy zaangażowanie, to punktem wyjścia do monitorowania efektywności szkolenia jest określenie celów, które chcemy osiągnąć poprzez szkolenie.
- Na jakich poziomach procesu szkoleniowego można monitorować efektywność?
4. Poziomy oceny efektywności szkolenia wg. Kirckpatrica
Podstawowym problemem w ocenie efektywności szkolenia jest zapewnienie równości w metodologii oceniania dla wszystkich uczestników. Pewnym rozwiązaniem jest prowadzenie oceny według propozycji Donalda Kirkpatricka.
- Metody badania reakcji na szkolenie, uczenia się, zmian w zachowaniu i rezultatów
- Czynniki wpływające na indywidualne uczenie się.
5. Twarde wskaźniki efektywności szkoleń
W organizacjach, które formułują cele według zasady SMART, nie będzie problemu z ustaleniem wskaźników zarówno ilościowych jak i jakościowych. Mierzalność celu narzuci naturalnie poziom, do którego dążymy, miedzy innymi organizując szkolenia.
- Zasady ustalania wskaźników efektywności szkoleń
- Rodzaje wskaźników -przykłady
6. Metody oceny efektywności szkoleń
Metody oceny efektywności szkoleń różnią się w zależności od perspektywy, z jakiej przeprowadzamy ocenę. Na przykładach ankiet, testów i kwestionariuszy uczestnicy analizują przydatność i zasadność stosowania poszczególnych narzędzi oceny.
- Metody oceny bieżącej - ocena treningu, szkolenia w trakcie jego realizacji.
- Metody walidacji - potwierdzenie, czy szkolenie realizuje zamierzone cele
- Metody ewaluacji - ogólna ocena szkolenia, obejmująca cały proces szkoleniowy