COACHING dla trenerów wewnętrznych
Utworzony: 20/03/2009 , ostatnio modyfikowany: 14/03/2016
Cele:
• Poznanie narzędzi coachingowych adkwatnych do pracy wewnątrz organizacji
• Przećwiczenie metod coachingowych stosowanych do pracy indywidualnej
Po szkoleniu trenerzy wewnętrzni będą potrafili:
- Ocenić w jakim stopniu coaching jest skuteczny w rozwoju pożądanych umiejętności pracownika
- Zastosować wybrane metody w pracy indywidualnej i grupowej
Kiedy coaching jest skuteczny?
- trener jest akceptowany w organizacji jako osoba wspierająca rozwój pracowników
- coaching jest akceptowany jako sposób wspierania pracownika przez firmę
- pracownik ma potencjał do rozwoju pożądanych umiejętności, rozwiązania problemu
- pracownik chce dokonać zmiany w swoich zachowaniach, rozwinąć określone umiejętności.
PROGRAM 2-dniowego warsztatu
1. Co to jest coaching?
Definicja coachingu.
Coaching na tle innych metod edukacji i rozwoju pracownika.
Typy coachingu (rozwojowy, zaradczy, indywidualny, grupowy)
Sytuacje zawodowe wymagające coachingu.
>>> Trenerzy poznają czym jest coaching, co różni go od treningu, mentoringu i doradztwa.
Dzięki temu będą potrafili rozpoznać sytuacje zawodowe, w których coaching jest skuteczną metodą wsparcia dla pracowników.
2. Narzędzia coachingowe
Kontrakt coachingowy
GROW
Pytania z mocą
Poziomy logiczne
Analiza zasobów i potrzeb
Pozycje percepcyjne
Metaprogramy
>>> Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach, które ilustrują jak wyglądają narzędzia coacha. Poznają ich zasady działania. Doświadczają jaki wywierają wpływ na zachowanie, myślenie, refleksję.
Następnie sami przeprowadzają samodzielnie ćwiczenia wykorzystując poznane metody.
3. Feedback - informacja zwrotna
Czym jest feedback w coachingu
Przyjmowanie i dawanie feedbacku
Feedback indywidualny i grupowy
>>> Trenerzy uczą się udzielania informacji zwrotnej. Celem jest informowanie pracownika co robi dobrze i skutecznie a co wymaga poprawy, zmiany, rozwoju.Pokazany model zapewnia wysoki poziom motywacji pracowników a jednocześnie stymuluje do dalszej pracy nad poprawą efektywności, skuteczności.
4. Cykl coachingowy pracownika
Doświadczenie
Refleksja nad doświadczeniem
Nadawanie sensu doświadczeniu
Modyfikacja doświadczenia („zrób to inaczej”)
Refleksja nad zmienionym doświadczeniem
>>> Uczestnicy odgrywają scenki , których scenariusz opiera się na rzeczywistych sytuacjach zawodowych.
Na tej podstawie symulują proces zmiany, który przechodzi pracownik w czasie pracy nad zmianą zachowań lub wprowadzaniem nowych nawyków, umiejętności.
Dzięki temu mogą doświadczać podobnie jak osoby, które potem będą coachować.
5. Proces coachingu „trener-pracownik”
Plan rozwoju pracownika
Kontrakt coachingowy
Wykonanie-obserwacja
Informacja zwrotna
>>> Trenerzy poznają jak przebiega pełen proces coachingowy w układzie trener-pracownik.
Każdy etap jest ćwiczony w postaci odgrywania ról.
Wszystkie scenki są oparte o sytuacje, które występują w rzeczywistości.
Dzięki temu trenerzy sprawdzają jak działa proces w bezpiecznych warunkach i będą mogli go doskonalić w praktyce.