Coachingowy styl zarządzania - metoda na wzrost wyników zespołu i zwiększenie motywacji pracowników
Utworzony: 13/03/2016
W programie:
Na ile sposobów można kierować ludźmi?
- Style kierowania wg. K. Blancharda (instruowanie, konsultowanie, wspieranie, delegowanie) - solidna porcja wiedzy
- Jak dopasować styl kierowania do sytuacji i do pracownika - ćwiczenie rozpoznawania dojrzałości pracownika do typu zadania
- Indywidualna analiza dojrzałości pracowników twojego zespołu
- Czym się charakteryzuje coaching, jakie nim rządzą zasady, kiedy jest skuteczny
- Sytuacje sprzyjające stosowaniu narzędzi coachingowych: motywowanie, wspieranie, stawianie celów, monitorowanie realizacji zadań, rozmowa oceniająca, rozmowy o rozwoju pracownika
Twoje preferowane zachowania w kierowaniu ludźmi i co z tego wynika dla ciebie i innych?
- Test LASI - indywidualna analiza preferencji stosowanych metod kierowania ludźmi
- Jakie sytuacje powinny nas skłonić do zmiany lub rozszerzenia swojego stylu kierowania - studia przypadków pokazujące źródła zmian w stylu kierowania i korzyści podjęcia zmiany lub skutki nie podjęcia zmiany
- Dlaczego elastyczność w metodach kierowania ludźmi zapewnia wysokie wyniki i daje przewagę w organizacji
- Czym się różni coaching prowadzony przez zawodowego coacha od coachingu prowadzonego przez menedżera
Rozwój umiejętności niezbędnych do skutecznego używania narzędzi coachingowych (wiedza plus interaktywne doświadczenia zapadające w pamięć):
- Słuchanie - ćwiczenie słuchania na 5-ciu poziomach, wg modelu coachingowego Carol Wilson - zrozumiesz na jakim poziomie słuchasz najczęściej i jak słuchają ciebie inni, dowiesz się na jakim poziomie słuchania pracuje coach
- Przyjmowanie i dawanie informacji zwrotnej (czyli feedbacku) - poznasz zasady działania użytecznej informacji zwrotnej oraz określisz kiedy informacja zwrotna może być wartościowa dla twoich pracowników/współpracowników
- Patrzenie z wielu perspektyw - wejdziesz w buty swojego szefa, współpracowników i podwładnych a nawet całej firmy, w której pracujesz
- Zadawanie pytań - pytania bez słowa „dlaczego", mity o pytaniach otwartych i zamkniętych, budowanie mocnych pytań
- Refleksja - do czego służy, w jakich warunkach powstaje, zastosowanie kart coachingowych do uruchamiania refleksji
- Postawa - identyfikacja przekonań wspierających i ograniczających stosowanie narzędzi coachingowych, aby wzmocnić powyższe umejętności
Praktyczny zestaw 5-ciu narzędzi coachingowych zwiększających skuteczność kierowania ludźmi (wiedza o narzędziu plus praktyczne ćwiczenia w parach i zespołach):
- GROW - najpowszechniej stosowany sposób stawiania celów, rozmawiania o celach, narzędzie sprawdzające gotowość pracownika do pracy, identyfikujące jego motywację, pomagające zaplanować sposób realizacji zadania/celu
- STAR - narzędzie do monitorowania jak pracownik realizuje zadanie, jakie ma osiągnięcia a z czym ma trudności, wspiera analizę kompetencji i ujawnia prawdziwe doświadczenia pracownika
- Pięć kroków - narzędzie do udzielania pracownikowi szybkiej i bieżącej informacji zwrotnej (korygującej i wspierającej)
- Cztery kręgi - narzędzie do identyfikowania potencjału pracownika oraz indywidualnych źródeł motywacji, do budowania relacji z pracownikiem, przygotowuje do rozmowy o rozwoju
- Głowa-Serce-Ręce - sposób na uruchomienie trzech głównych systemów motywacji pracownika: racjonalnych, emocjonalnych i praktycznych
Podsumowanie warsztatu na podstawie modelu „Menedżerskie Okno Johari":
- Świadome budowanie swojego autorytetu i wizerunku menedżera-coacha - jak możesz eksponować swoje atuty w pracy?
- Filtrowanie informacji i sprawdzanie źródeł danych - co zostawiasz dla siebie?
- Poszukiwanie informacji na swój temat - w jaki sposób możesz poszerzać wiedzę o sobie, żeby być coraz lepszym coachem dla swoich ludzi?
- Podejmowanie nowych wyzwań - co możesz dalej robić, aby rozwijać twój potencjał menedżera-coacha?
Jak pracujemy?
Wszystkie narzędzia ćwiczymy w parach i większych zespołach, aby uczestnik zrozumiał zasadę działania oraz mógł zastosować narzędzie w realiach swojej pracy . Stwarzam możliwość ćwiczenia w oparciu o osobiste sytuacje zawodowe uczestników oraz sytuacje proponowane z moich doświadczeń. Zapewniam bezpieczne warunki do ćwiczeń. Połączymy użyteczne porcje wiedzy z unikalnymi formami ćwiczeń w grupach, parach oraz indywidualnie. Uczestnikom przekażemy materiały, do których mogą wrócić po szkoleniu.
Korzyści z udziału w warsztacie
Poznasz i przećwiczysz narzędzia coachingowe, które stosują skuteczni menedżerowie i dzięki temu od razu:
- dowiesz się na czym polega coachingowy styl pracy z ludźmi
- sprawdzisz jaki masz osobisty potencjał do używania narzędzi coachingowych
- zobaczysz jak działają narzędzia coachingowe i jak je stosować
- przećwiczysz osobiście działanie 5-ciu narzędzi
- poznasz kiedy warto stosować podejście coachingowe, a kiedy należy stosować inne metody
- weźmiesz udział w intensywnym treningu rozwijającym pięć kluczowych umiejętności wymaganych do prowadzenia coachingu
Jeśli będziesz stosować poznane metody i narzędzia w pracy ze swoimi ludźmi to:
- zapewnisz efektywne realizowanie zadań pracowników
- poprawisz jakość współpracy w zespole i jakość relacji z pracownikami/współpracownikami/szefem
- zwiększysz poziom motywacji i zaangażowania pracowników i całego zespołu
- zwiększysz swoją skuteczność kierowania ludźmi i osiągania wyników
- uruchomisz potencjał pracowników i zwiększysz ich motywację oraz zaangażowanie
- pomożesz wdrożyć zmiany i przejść przez nie
- zbudujesz wizerunek profesjonalnego i skutecznego managera